telefoon  024 - 372 72 92
Zoek
Filters
Sluiten

Van Houtum in Swalmen maakt 'spaanplaat' van restafval

Van Houtum in Swalmen maakt 'spaanplaat' van restafval

 Leestijd ca. 1.20min

Papierfabrikant Van Houtum in Swalmen steekt maximaal 5 miljoen euro in de productie van een soort spaanplaat, met onder meer drankbekers als grondstof.

Over een jaar moeten de eerste “groene” panelen en platen op de markt komen, schrijft het FD. 

De panelen die Van Houtum gaat maken, lijken op mdf of spaanplaat, maar verschillen in techniek en chemische samenstelling. Om de vezels voor de platen met elkaar te verbinden, gaat de fabrikant alleen water, druk en warmte gebruiken en geen harsen, zoals bij mdf.

De panelen kunnen gebruikt worden als plafondtegels, plantenbak, meubilair en tussenwand. Als grondstof voor de groene platen dient afval van bedrijven en instellingen. Volgens Van Houtum zitten veel bedrijven met reststromen van cellulose en vezels die ze graag opnieuw gebruiken.

Directeur Bas Gehlen: "Denk aan grassoorten, drankbekers en kleding. Schiphol, Waterschappen, de provincie Friesland: we werken al met veel bedrijven en instanties samen."

Van Houtum is een van de laatst overgebleven zelfstandige papierfabrieken van Nederland. Al tachtig jaar maakt het familiebedrijf toiletpapier en papieren handdoeken voor de (zakelijke) markt. Satino Black is het bekendste merk, maar Van Houtum produceert ook veel voor private labels. Bas Gehlen volgde vijf jaar geleden Henk van Houtum (63) op als algemeen directeur. De voormalig topman is nog wel actief als commissaris van het bedrijf. Van Houtum bezit nog steeds alle aandelen.  

Om zich als kleine papierproducent – omzet 60 miljoen, 200 werknemers – te kunnen onderscheiden tussen internationale reuzen als SCA en Kimberly-Clark, profileert Van Houtum zich met duurzame productie. De belangrijkste grondstof waar ze in Swalmen al decennia mee werken, is oud papier waar het de kleine vezels, kalk en inkt uithaalt en de cellulose gebruikt voor nieuw papier.

Bron: Limburg Zaken d.d. 11-01-2017 
 
Marketing & Communicatie