telefoon  024 - 372 72 92
Zoek
Filters
Sluiten

Schoonmaakrobots worden serieuze zaak

Schoonmaakrobots worden serieuze zaak

De schoonmaakindustrie loopt traditioneel niet voorop als het gaat om technologische ontwikkelingen. Maar als het aan Cleanfix en Diversey Care ligt komt daar nu verandering in met de introductie van 'tweede generatie' schoonmaakrobots. Schoonmakers de laan uit?

     

Door Rob Möhlmann, lid redactie Clean Totaal

In het begin van de jaren 90 was Kent Company, een divisie van Nilfisk-Advance, de eerste die met de RoboKent, een gerobotiseerde schrobmachine, op de markt kwam. Ook het Amerikaanse Windsor experimenteerde in die tijd met robots door in 1991 de RoboScrub te ontwikkelen. Toch bleef de doorbraak van geautomatiseerde schoonmaakmachines uit. Ontwikkelingskosten waren hoog en de markt was er nog niet klaar voor. Maar anno 2015 ligt dit anders. 

Recente ontwikkelingen

April dit jaar meldt Sealed Air (moedermaatschappij van Diversey Care) in eenpersbericht dat ze het Amerikaanse bedrijf Intellibot Robotics heeft ingelijfd en dat het zal worden geïntegreerd in de TASKI lijn van Diversey Care. Kort daarna lanceert Cleanfix haar tweede generatie robot, de RA 660 Navi. Reden genoeg om beide bedrijven eens aan de tand te voelen en te onderzoeken welke meerwaarde gerobotiseerde schoonmaakmachines hebben.

De markt is er klaar voor

Roland de Korte, algemeen directeur van Cleanfix Benelux (foto boven), is al 12 jaar verbonden aan het van oorsprong Zwitserse bedrijf en weet van de hoed en de rand. We zoeken hem op in The Edge in Amsterdam. In dit futuristische en meest duurzame gebouw ter wereld demonstreert hij het meest recente resultaat uit de technologiekraamkamer van Cleanfix: de RA 660 Navi schrobzuigrobot. 

De Korte: “We hebben al ruim ervaring met schoonmaakrobots. Onze eerste robot gaat terug naar 2003. Eigenaar Christoph Loosli wilde een mijlpaal zetten door als één van de eerste bedrijven een commerciële schrobzuigrobot op de markt te zetten. Kent heeft dit 20 jaar geleden ook al eens geprobeerd maar is daar toen niet in geslaagd. Wij wel, en daar zijn we trots op. Nu testen we hier in dit prachtige gebouw ons allernieuwste model wat een doorontwikkeling is op de Robo 40, ons eerste model. We geloven dat de markt er klaar voor is. Sterker, de markt verwacht het. The Edge is bijvoorbeeld actief op zoek gegaan naar een reinigingsmachinefabrikant die een robot in het assortiment heeft.”

Tijd is kostbaar en arbeidsuren ook, weet ook de Korte. “Vooral op grote objecten zien wij veel toegevoegde waarde voor robots. Mensen domweg achter een machine laten lopen op een grote open vloer is niet meer van deze tijd. Daarmee zeggen wij niet dat een robot de mens zal gaan vervangen.”

Goedkoper en efficiënter

Steve Dalton was Vice President R&D bij Diversey Care maar is nu is leider van de nieuwe Intellibot divisie bij Diversey Care. Vanuit de UK spreken we met Dalton en vragen hem wat de reden is van deze acquisitie en hoe Diversey Care naar de toekomst kijkt als het gaat om gerobotiseerde schoonmaakmachines.

Dalton: “De laatste drie jaar vragen onze klanten steeds vaker naar robots. Niet alleen in floorcare maar in de schoonmaak algemeen. Er wordt steeds meer geautomatiseerd en daarbij komt steeds meer data beschikbaar. Waardevolle data waar wij processen mee kunnen verbeteren en optimaliseren. Daarnaast wordt technologie steeds goedkoper. De trend is dat mensen steeds eenvoudiger dit soort technologie accepteren en bedrijven omarmen die het promoten. Omdat het bijdraagt aan een duurzamere wereld. Dat zijn de twee belangrijkste redenen waarom wij vinden dat het nu de tijd is om hier in te stappen. Tegelijkertijd zien wij op sommige plaatsen in de wereld schaarste in arbeidsplaatsen ontstaan. Vooral op grote objecten als vliegvelden, magazijnen en hotels kost het erg veel geld om mensen het werk te laten doen terwijl een robot dat werk veel goedkoper en efficiënter kan.”

Toegevoegde waarde

Voor klanten van Diversey Care is productiviteit erg belangrijk, aldus Dalton. “Wanneer een machine werkzaamheden overneemt gaat de effectiviteit omhoog. Door de data die beschikbaar komt wordt alles transparant en inzichtelijk. Zo werken we aan de meest optimale situatie voor klant en uitvoerder. Natuurlijk blijft de mens belangrijk. Vooral in kleinere ruimten. Een robot kan nu eenmaal niet worden ingezet in een ruimte waar veel obstakels zijn. Maar op de grote objecten, daar waar regelmatig moet worden geschrobd of gestofzuigd, kunnen we nog veel bereiken op het gebied van productiviteit en kwaliteit.”

Hoe kijkt de Korte tegen productiviteit en kwaliteit aan van zijn Cleanfix schoonmaakrobot? “Ik ben heel voorzichtig tot hoeveel besparing de inzet van een robot leidt. Maar wat ik zeker weet is dat de kwaliteit vooruit gaat. Vooral door de constante factor van een robot krijg je een veel betere kwaliteit. En uiteindelijk zal zich dit vertalen in een kostprijs. De komende 10 jaar gaat er een hoop veranderen op dit gebied. Robots worden straks een normaal beeld in de schoonmaak. Niet zo heel moeilijk voor te stellen als je bedenkt in welke andere branches al robots worden gebruikt.”

Terugverdientijd

Op de vraag wat de terugverdientijd van een robot is laat Dalton ons weten dat dit varieert per land. “Wat ik niet wist is dat in Nieuw Zeeland en Australië de arbeidskosten bijvoorbeeld erg hoog zijn. Gemiddeld zien wij daar een return on investment (ROI) onder de 12 maanden. Met name wanneer de gebruiker op het punt staat een nieuwe machine aan te schaffen. Maar in Brazilië ligt dit getal heel anders. Daar zal de rekensom niet opgaan omdat de arbeidskosten daar juist weer erg laag zijn. Het hangt dus erg af van de plaats en de situatie. In Azië worden grote oppervlakken vloer zelfs nog met de hand gemopt. Terwijl wij hier allang met schrobmachines werken.”

 

 

Impliceert dit dat robots niet overal ingezet kunnen worden? Dalton: “Dat klopt. Robots zijn uitstekend in te zetten op die plaatsen waar de inzet van mensen te veel kost, onnodig is of onwenselijk is. Denk bijvoorbeeld aan overheidsgebouwen of financiële instellingen waar ‘s avonds geen mensen meer in het gebouw mogen komen. Mits het vloeroppervlak geschikt is, kun je daar uitstekend robots gebruiken. Deze machines kunnen in het donker werken en vormen geen gevaar voor de veiligheid. Het inzetten van dit soort machines heeft daar een belangrijke toegevoegde waarde. De terugverdientijd kan variëren van 12 maanden tot drie jaar, afhankelijk van de dynamiek van het object en de plaatselijke omstandigheden.”

Pionieren

Dalton geeft toe dat robot technologie voor Diversey Care nieuw is. “Ondanks dat wij door deze overname veel kennis in huis hebben gehaald is deze technologie voor ons nog erg nieuw. Het gebeurt dan ook nog regelmatig dat klanten ons vragen of iets mogelijk is. Soms weten wij dat gewoon nog niet en gaan wij het uittesten. Gelukkig begrijpen klanten dit en zijn zij bereid om samen met ons dit nieuwe gebied te verkennen. De overname van Intellibot zien wij dan ook als een reis. Een weloverwogen keuze welteverstaan, maar een reis in de zin dat wij een interessante tijd tegemoet gaan waarin wij nog heel veel zullen leren. Verwacht dus op korte termijn geen robot in een kleine supermarkt.”

Toch draaien er op dit moment wereldwijd al bijna 200 Intellibot units, zoals Dalton ze noemt. “Singapore is een mooi voorbeeld. Singapore heeft hoge arbeidskosten. Wanneer er op het vliegveld moet worden geschrobd, kost dat erg veel geld omdat door een standaard machine met een begeleider te laten doen. Daar wordt op dit moment getest met een Intellibot machine. Zuiver en alleen om arbeidskosten terug te dringen met behoud van kwaliteit. Maar ook in Nieuw Zeeland en Australië zijn, als gezegd, de arbeidskosten hoog. Ook daar draaien verschillende machines. In Europa mogen we helaas nog niet testen omdat er nog geen CE markering op de machines zit. Maar sinds wij Intellibot hebben overgenomen zijn wij dat traject direct gestart en hopen binnen afzienbare tijd ook in Europa te kunnen testen.”

Tweede generatie Cleanfix

De RA 660 Navi is de tweede generatie schrobzuigrobot van Cleanfix. De eerste generatie schrobzuigrobot, deRobo 40, was een machine die je aanzette en een kwadratische (vierkante) ruimte kon schrobben. Hij zocht zelf naar hoeken en deelde zijn ruimte in. Ontweek objecten en mensen. Wanneer hij klaar was ging hij weer in de hoek staan. Hij reed op een voor hem onbekend terrein en scande de ruimte iedere keer opnieuw.

De RA 660 Navi is dus een veel intelligentere robot dan zijn voorganger? De Korte: “Het is een zelflerende robot. Zo wordt de ruimte met behulp van een Cleanfix operator in een statische map in de machine opgeslagen. De machine loopt de vooraf opgeslagen route maar leert door middel van een nauwkeurig navigatie-systeem via laser en ultrasoon, hoe hij objecten kan herkennen en ontwijken. Eventuele obstakels worden vervolgens opgeslagen in een dynamische map. In plaats dat hij na het schrobben netjes naar zijn plek terugkeert, gaat hij eerst terug naar de plaatsen waar hij de objecten heeft gezien en checkt of deze inmiddels weg zijn. Wanneer dit het geval is zal hij de vloer daar alsnog schrobben of definitief overslaan wanneer dit niet kan. De RA 660 Navi kan 10 ruimten van 10.000 vierkante meter in zijn geheugen bewaren.”

Cleanfix is op diverse locaties druk aan het testen met de nieuwe machine. De Korte: “Twee van onze mensen zijn geschoold in robotica en mapping. Overigens teken ik hier direct bij aan dat de klant hier niet mee te maken krijgt. Onze Cleanfix operators doen het programmeren van de statische map. Wij gebruiken daarvoor hulpmiddelen als contactpunten, de robot en uiteraard een computer waarin wij de map samenstellen. De schoonmaker hoeft de machine alleen maar boven het startpunt te rijden. Dit zijn markeringen op de vloer die wij daar hebben aangebracht. De schoonmaker kiest de ruimte op het dashboard en drukt op de startknop. De machine doet de rest. De schoonmaker wordt dus operator en kan vervolgens andere werkzaamheden gaan doen terwijl de robot zijn werk doet. Wij noemen dit Flow Cleaning.”

Wat vindt men van elkaar?

Op de vraag wat beide bedrijven van elkaar vinden, krijgen wij een verrassend antwoord. De Korte: “Wij juichen deze ontwikkeling toe! Het beste wat de markt kan overkomen. Cleanfix is natuurlijk een prachtig bedrijf maar wij zijn beperkt in onze distributie. Nu zo’n groot bedrijf als Diversey Care er in stapt, gaat de bal rollen. In ons DNA zit niet per se opgesloten dat wij marktleider willen worden. Wat we wél willen is innoveren en de klant verder helpen.”

Ook Sealed Air is positief over de ontwikkelingen in de markt. Dalton: “Wij zijn ons bewust van de concurrentie. Cleanfix kennen wij natuurlijk. Wij denken dat er ook door andere merken gewerkt wordt aan robot technologie. Natuurlijk vertellen ze ons dat niet maar wij verwelkomen de komst van deze technologie door onze vakgenoten. Hoe meer mensen gaan inzien dat dit de toekomst is, hoe beter het is voor iedereen. Traditioneel begeven wij ons in een industrie waar iedereen wacht op de ander, maar wij hopen dat in dit geval het tegendeel waar is. Ik vergelijk het altijd met de auto industrie. We hebben General Motors, Ford en Volkswagen. Allemaal weten ze van elkaar dat ze auto’s maken. Maar niemand had ooit kunnen dromen dat Google een project zou starten met zelfrijdende auto’s. Ik geloof dan ook, en dit is niet gebaseerd op voorkennis maar komt voort uit een sterk voorgevoel, dat er ook binnen de schoonmaak in de nabije toekomst wel eens kleine bedrijven op kunnen staan met de mooiste robot-technologie, die voor heel wat tumult gaan zorgen.”

Lancering

Cleanfix test op dit moment met één type machine, de RA 660 Navi, een tweede generatie schrobzuigrobot met een dubbel schrobdek van 66 cm breed. De machine is inzetbaar op vliegvelden, sportcentra, ziekenhuizen, scholen en in de retail. De RA 660 Navi is na de zomer leverbaar.

Diversey Care heeft drie machines. De Hydrobot is een schrobmachine die kan worden ingezet bij ziekenhuizen, scholen en in de retail. De Duobot is een veeg- en schrobmachine en kan worden ingezet bij magazijnen, vliegvelden en grote retail. De Aerobot tot slot is een borstelzuiger voor hotels, evenementenlocaties en grote kantoren. Diversey Care hoopt tegen het einde van het jaar machines in Europa te kunnen lanceren.

De redactie wacht in spanning af....

Bron: www.cleantotaal.nl