telefoon  024 - 372 72 92
Zoek
Filters
Sluiten

Schoonmaak cruciaal voor effectieve werkplek

Schoonmaak cruciaal voor effectieve werkplek

Welke factoren op de werkplek kun je zodanig beïnvloeden zodat werknemers effectiever worden? Koffie en schoonmaak scoren hoog. En passant komt er in de schoonmaak ook meer aandacht voor de eyecatchers, een opgeruimd hoofd is niet de enige factor om tot een effectief resultaat te komen. Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn. Hier wordt steeds vaker en uitvoeriger (internationaal) onderzoek naar gedaan.

Welke factoren beïnvloeden en op welke manier? Uit de casestudy van Leesman Review blijkt:

1. Koffie en andere tussentijdse verstrekkingen

Voor koffie geldt dat er in toenemende mate wordt geïnvesteerd in de algehele koffiebeleving. Denk hierbij aan versgemalen koffie, meer koffievariaties en duurzame koffie.

2. Reinheid

Welke factoren en elementen beïnvloeden bij uitstek de schoonbeleving? Entree, sanitair en de directe werkplek zijn de in het oog springende ruimten en elementen. Hierbinnen worden de elementen waarmee fysiek contact voorkomt het meest kritisch beoordeeld. Voorbeelden zijn bureau, stoel, toiletbril, deurklink, enzovoort.

3. Sanitaire voorzieningen

Met betrekking tot de sanitaire voorzieningen worden afwegingen gemaakt over geuren, kleur, zachtheid van toiletpapier en eenheid versus duurzaamheid.

4. Restauratieve voorzieningen

De restauratieve voorziening, catering, is een belangrijk facet dat genoemd wordt door gebouwgebruikers in relatie tot een effectieve werkplek. Werkgevers maken bewuste keuzes als het gaat om subsidiëring van eten en drinken, concepten op het gebied van gezonde voeding, duurzame producten, vers en assortimentskeuze.

5. Orde/ netheid

Hoewel orde en netheid het ondergeschoven kindje zijn, spelen ze een belangrijke rol in de beleving van gebouwgebruikers en de bijdrage aan een opgeruimd hoofd. Hoe zijn afvalstromen georganiseerd? Hoe wordt bedrading weggewerkt? Wie is verantwoordelijk voor het opruimen van rondslingerende kopjes? En: wordt er bewust gekozen voor een clean desk policy?

Kortom, technisch schoon is niet interessant voor de gebouwgebruiker. Beleving des te meer.

 

Bron: Service Management 10/ 2015