telefoon  024 - 372 72 92
Zoek
Filters
Sluiten

Onderzoek: Schoon toilet levert zoveel meer op.

Onderzoek: Schoon toilet levert zoveel meer op.

 Leestijd ca. 2min

Service Management publiceert vorig jaar het Nationale Toiletonderzoek. Honderden toiletten zijn in samenwerking met hygiënespecialist Vendor onder de loep genomen. 

“Veertien adressen, verspreid over drie provincies, verspreid over vier branches. Met per adres vier paarse en vier rode dipslides in een buisje. Die aan elke kant bemonsterd moest worden op respectievelijk de kraan, de deurknop, de spoelknop en de toiletbril. En daarbovenop werden we gevraagd zoveel mogelijk foto’s te maken van de bijzonderheden die we aantroffen. Nou, die waren er genoeg…

De eerste adressen gingen wat onhandig. Waar laat ik bijvoorbeeld al die spullen zonder op te vallen met uitpuilende jas- en broekzakken?

Ik heb besloten mijn jasje met de ruimste zakken aan te trekken, met daaronder een spijkerbroek. Als snel had ik een routine te pakken: links de vier rode, rechts de vier paarse buisjes. In mijn broekzak die voor de kraan. Immers, dat is de enige in het voorportaal. De rest in mijn jaszak.

Betrapt
Al bij het tweede bezoek – een bouwmarkt in Friesland – werd ik betrapt door een medewerkster bij het maken van een foto. Ik zat op mijn hurken om een ze compleet mogelijk plaatje te krijgen van de voorruimte. Zij kwam net uit één van de toiletten. Oeps!

Zij was net zo verbaasd als ik. Toen heb ik direct een smoesje verzonnen. Iets over inspiratie opdoen. Wat nergens op sloeg. Want het was er niet om aan te zien. Wat een bende. De voorruimte deed tevens dienst als opslagruimte. Er stonden zelfs twee gieters (?).

Verder stond vrijwel alles op de vloer: de prullenbak, de toiletborstel en de reserve toiletrollen. De poetsrolhouder was leeg en daarvoor in de plaats hing een losse handdoek. Eén toilet was defect en afgesloten. Kan gebeuren. Maar het zag er gewoon zéér onverzorgd uit. Ik kreeg het idee van: we hebben wel een toilet, maar het interesseert ons niets.

‘Wát een vieze toiletten’
Nou heb ik in de loop der jaren al veel mensen – bezoekers en beslissers – gesproken over toilethygiëne. En telkens – nou ja, in ieder geval vaak – loop ik tegen hetzelfde ‘probleem’ aan. Vrijwel iedere toiletbezoeker vindt toilethygiëne belangrijk en vanzelfsprekend: een schone handdoek, een lekker fris geurtje, er staat niets op de vloer, geen losse attributen.

De ergernissen kunnen grote gevolgen hebben. Maar al te vaak hoor ik: “Hier kom ik nooit weer!”, “Wát een vieze toiletten. Drink je koffie op en we gaan hier weg.” En: “Gelukkig blijven we hier maar één nacht.”

De meeste opmerkingen worden echter niet – door u – aan de medewerkers doorgegeven. Er komen dus weinig klachten binnen. En daar wringt nou net de schoen! Deed u dat maar wat meer, want dan beseffen de beslissers dat er wel degelijk iets aan de hand is en dat één keer per dag schoonmaken echt niet genoeg is.

Geaccepteerd probleem
Bovendien voorkomt u dat een niet schoon toilet voor de beslisser een ‘geaccepteerd probleem’ wordt. Iedereen is het erover eens dat er iets moet gebeuren, maar niemand doet er iets aan. Immers: “Het is altijd zo geweest en waarom moeten we dat veranderen?”

Geloof me, in de kosten zit het niet. Want een schoon toilet hoeft niet veel duurder te zijn dan een vies toilet. Maar het levert zoveel meer op. Bovendien het kan toch niet zo zijn dat wij vieze toiletten moeten accepteren voor een paar euro.

Beste beslisser, iedere medewerker en iedere bezoeker is u dan dankbaar! Dan beloven wij u een compliment te geven, zodra het wél netjes en fris is.

Bron: Service Management

 

Marketing & Communicatie