telefoon  024 - 372 72 92
Zoek
Filters
Sluiten

Onderzoek Tork: Schoon toilet belangrijker dan service

Onderzoek Tork: Schoon toilet belangrijker dan service

Gasten richten hun ogen tijdens een restaurantbezoek op circa 7.000 verschillende zaken. Met hygiëne als cruciale factor. Een eye-tracking experiment van SCA en hygiënemerk Tork volgde de visuele fixaties van 3.000 restaurantgasten uit diverse Europese landen. Dat deden de bedrijven middels speciale microcamera’s in het frame van een bril.

Handen wassen
De ruwe data werden getransformeerd tot visuele ‘heatmaps’ van de keuken, de eetruimte en toiletruimtes. Negentig procent van de bezoekers vindt een schone, frisse toiletruimte belangrijker dan goede service.

Gedurende het eye-tracking experiment werd de gasten gevraagd drie taken te vervullen, terwijl ze de speciale bril droegen: een drankje bestellen bij de bar, handen wassen voorafgaand aan het hoofdgerecht en dineren in het restaurant.

Schone eetruimte
De studie wijst uit dat kwaliteit van het voedsel het belangrijkst gevonden wordt. Maar er zijn veel andere elementen die zorgen voor een optimale restaurantbeleving. Een frisse en schone eetruimte en toiletruimte (94 procent) worden hoger gewaardeerd dan snelle en goede service.

De helft van de ondervraagden beveelt het restaurant niet aan anderen, wanneer de hygiëne gebrekkig is. Onhygiënische keukens of vieze toiletruimtes zijn dan ook grotendeels de oorzaak voor een slechte recensie.

Toiletbezoek
Gertie Eikenaar – communicatie directeur SCA Benelux – legt uit:
“Het uitvoeren van innovatief onderzoek is een belangrijk onderdeel van ons werk. Op deze manier kun je klanten en gasten echt begrijpen.”

Natuurlijk draait een restaurantbezoek om eten en drinken, stelt Eikenaar. “Maar een fijne ervaring komt ook neer op alles wat daar tussenin gebeurt: hoe de keuken eruit ziet, interactie met de ober, tafelaankleding of het toiletbezoek.”

Hygiënische standaard
Zo vindt 90 procent van de respondenten het belangrijk dat de toiletruimte dezelfde hygiënische standaard kent als de eetruimte. Ook vindt 60 procent dat een toiletruimte altijd producten van een goede kwaliteit moet bieden.

Ook in de keuken speelt hygiëne een cruciale rol. Liefst 67 procent van de respondenten vindt het bijvoorbeeld prettig inzicht te hebben hoe schoon en hygiënische de keuken is.

 

 

Bron: Servicemanagement