telefoon  024 - 372 72 92
Zoek
Filters
Sluiten

Top 5 hygiëne irritaties van collega’s op kantoor

Top 5 hygiëne irritaties van collega’s op kantoor

 Leestijd ca. 2min

Het gebrek aan persoonlijke hygiëne leidt bij heel wat collega’s tot irritatie, blijkt uit een recent onderzoek onder 1200 werknemers van kantoren, werkplaatsen en magazijnen. Een collega die zijn handen niet wast na het toiletbezoek en vervolgens zijn vingers weer op zijn toetsenbord zet, een snotneus die met de mouw wordt afgeveegd en vol gesnoten zakdoekjes die rondslingeren op de werkvloer.

Een behoorlijk aantal werknemers ergert zich aan collega’s die het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne. Het niet wassen van de handen na een toiletbezoek staat met 63,8% met stip op nummer een. Ook niezen en hoesten zonder een hand voor de mond wekt regelmatig ergernis bij bijna de helft van alle collega’s.  

De top vijf van ergernissen:

1. Handen niet wassen na het toiletbezoek     63,8%
2. Zakdoekjes laten rondslingeren op de werkplek      60,7%
3. Snotneus aan hand of mouw afvegen   59,2%
4. Niezen of hoesten zonder hand voor de mond   48,6%
5. Handen niet wassen na het snuiten van de neus       42,4%  

Hoezo schone handen? 

Zeepdispensers bij de wasbakken, papieren handdoekjes en desinfecterende middelen. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar toch geeft ruim één op de negen werknemers in Nederland aan dat de werkgever niet zorgt voor een gezonde en hygiënische werkomgeving. Van alle ondervraagden geeft 17,9% bovendien aan dat er op de werkvloer onvoldoende faciliteiten zijn voor zoiets vanzelfsprekends als de desinfectie of het schoonmaken van de handen. In de bouwsector is dat zelfs 27,4%, alhoewel ongeveer de helft daarvan tevens zegt: 'Daar heb ik ook geen behoefte aan.' Andere sectoren die op dit gebied slecht scoren zijn onder meer: logistiek en transport (22,4%) en e-tail/retail (19,8%).  

Werkgever moet meer doen

Toch kunnen dit soort hygiënische maatregelen juist bij een griep- of verkoudheidsgolf zeer wenselijk zijn. En dat is niet iets om maar aan het individu over te laten. Ruim de helft van alle medewerkers (52,2%) geeft aan dat zij dit de verantwoordelijkheid van de werkgever vinden. De uitkomst van dit onderzoek geeft duidelijk aan dat bedrijven en werknemers hygiëne op de werkvloer serieus moeten nemen.

Een schone werkomgeving bevat minder bacteriën, virussen en vuil, dat zorgt voor minder ziekteverzuim en een betere productiviteit. Werkgevers kunnen met vrij eenvoudige maatregelen de hygiëne op de werkvloer verbeteren. Maar denk ook aan het simpelweg bespreekbaar maken van persoonlijke hygiëne. Als collega’s er makkelijker met elkaar over praten en duidelijk is dat de werkgever het ook belangrijk vindt, zullen irritaties afnemen en zal de werkomgeving schoner worden. Ook hier valt voor de werkgever nog veel te verbeteren en wij willen daar graag bij helpen 

 
Marketing & Communicatie