telefoon  024 - 372 72 92
Zoek
Filters
Sluiten

5 aandachtspunten bij schoonmaak trappenhuis

5 aandachtspunten bij schoonmaak trappenhuis

Om ervoor te zorgen dat gebruikers zich in een trappenhuis prettig voelen en om slijtage en schade aan materialen en inventaris te voorkomen, is frequente schoonmaak noodzakelijk. SVS-docent Hans Schröder zet een aantal punten uiteen waar een schoonmaker aan moet denken bij het schoonmaken van een trappenhuis.

1. Goede voorbereiding

Meestal gaat een trappenhuisreiniger op pad met een bedrijfsauto vol middelen en materialen. De auto is veelal de werkkast. Trappenhuisreiniging begint daarom met een goede voorbereiding en planning, want wanneer je een (hulp)middel vergeten bent, kun je dit niet even snel ophalen.

2. Vier vragen

Hij moet dus ook veel verstand hebben van reinigingsmiddelen om deze te kunnen afstemmen op de vervuiling en het betreffende afwerkmateriaal. Om dit te bepalen stelt de schoonmaker zichzelf steeds vier vragen.

  1. Wat moet ik verwijderen?

  2. Waarop zit het vuil?

  3. Waarmee ga ik reinigen?

  4. Waar ga ik reinigen?

3. Veiligheid

Veilig werken is vanzelfsprekend zeer belangrijk. Bewoners of medewerkers weten vaak wel dat de schoonmaker aanwezig is, maar er moeten te allen tijde veiligheidsborden geplaatst worden. De vakman draagt veiligheidsschoenen, zorgt dat zijn hulpmaterialen veilig en gekeurd zijn en dat zijn auto goed onderhouden is.

4. Klantvriendelijkheid

Trappenhuizen worden door bewoners op verschillende manieren gebruikt. Dit is van invloed op de uitvoering van de werkzaamheden. Ruimtes kunnen bijvoorbeeld bezet zijn door planten, inloopmatten, rollators en dergelijke. De vakman zal in eerste instantie om de objecten heen schoonmaken, maar hij kan wel met de betreffende bewoner overleggen of bepaalde objecten voortaan even weggehaald kunnen worden. Communicatie en klantvriendelijkheid spelen dus ook een belangrijke rol.

5. Netjes achterlaten

De specialist laat het trappenhuis en de trap(pen) vanzelfsprekend netjes achter. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat de traptreden vrij zijn van lekstrepen. Ook de bijbehorende kelderboxen van het object worden netjes geveegd en periodiek geschrobd.

 

Bron: Servicemanagement (5 maart 2014)